10 juni 2012

Favorit i kommande repris

Min syster prisade blomkålsmos, och jag blev såklart jättenyfiken, och när jag hittade ett gäng frysta ärt-falaflar i frysen slog jag till! :P Och så lätt det var. Och som det smakade. SOM DET SMAKADE! En ny favorit som kommer att göras igen och igen och igen till tidens ände. Amen.



Blomkålsmos

blomkål
havregrädde

Dela blomkålen i små buketter och koka dem löjligt mjuka. Stompa, eller elvispa sönder dem, samtidigt som du häller i grädde tills det blir en bra konsistens. Lite salt och det är klart!

Passar på att köra in falafelreceptet också, när jag ändå är igång :P




"Svensk" falafel

250 g torkade gula ärtor
Ett par matskedar fryst persilja
1-2 vitlöksklyftor
1 tsk koriander
1 tsk spiskummin
1 tsk salt
knappt 0,5 dl vatten
2 msk mjöl
Lägg ärtorna i blöt gärna ett dygn innan du ska laga din falafel. Kör alla ingredienser i en matberedare till en grynig massa. Rulla bollar och stek dem i rikligt med olja tills de blir gyllenbruna









Falafelreceptet hittade jag på http://kottegron.blogspot.se






1 kommentar:

  1. Min käre far gick ju och blev LCHFare för ett tag sedan (SUCK) så blomkålsmos äter jag ofta - både med honom, och själv nu när jag fattat hur gott det är! Kul att se lite inlägg från dig <3

    SvaraRadera