21 feb. 2012

L som i lovely lins/limegryta

Jag var hem-hemma för ett par dagar sedan och passade på att köra "välj-och-vraka-matlagning". Bra skit.
Jag passade på att svänga ihop sådant som jag i princip bara kan bjuda på när jag är hem-hemma eftersom Någon är lite (läs ganska) emot asiatiska smaker. Det visade sig att det inte smakade så mycket Asien, så om jag bara låter bli att berätta vad som gömmer sig i denna gryta av awesomeness kanske jag kan bjuda Någon på den i alla fall :P

Linsgryta med färsk tomat och lime   3-4 portioner
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 stora tomater
en rejäl bit ingefära
1 lime
1 kanelstång
3 kardemummakapslar
3dl röda linser
5-6dl vatten
2 limeblad
chilipulver
malen koriander
gurkmeja
2msk tomatpuré
400ml kokosmjölk
2msk mango chutney

Hacka lök och vitlök. Skär tomaterna i små tärningar och riv ingefäran.
Fräs lök och vitlök på medelvärme tills de blir mjuka. Lägg i tomaterna, ingefärsrivet och riv ner limeskalet och pressa ut saften. Lägg i kanel och kardemumma. Rör runt ett par varv och låt puttra ihop några minuter.
Skölj linserna och häll ner dem i grytan tillsammans med vattnet. Koka grytan i tio minuter på låg värme.
Tillsätt resten av ingredienserna och låt allt puttra ihop tills linserna är mjuka och klara. Smaka av och servera med ris eller bröd.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar