9 feb. 2012

Rödbetssopa = bra soppa

 Jag älskar rödbetor. Jag älskar soppa. Och ändå, ÄNDÅ har jag aldrig gjort rödbetssoppa. Vad är dealen med det likson?!
Men nu har jag äntligen tagit tag i mitt liv och fixat ihop en, och glad är jag för det, för det här var helt sinnesgalet gott!



Rödbetssoppa 3-4 portioner
1 gul lök
400-500g rödbetor
1 dl röda linser
ca 1,2 l vatten
2 buljongtärningar (eller schysst med buljongpulver)
2 msk äppelcidervinäger
salt, svartpeppar
sojayoghurt till servering

Riv rödbetorna grovt. Hacka löken fint och fräs den i lite olja. Tillsätt rödbetor (men spar någon deciliter till senare), linser, buljongtärningar/buljongpulver och vatten och låt koka upp. Sänk sedan värmen och låt koka i cirka tjugo minuter. Ha sedan i resten av rödbetorna så att soppan får lite mer färg. Smaka av med vinäger, salt och peppar. Servera gärna soppan med en klick yoghurt och en brödbit eller två.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar