1 feb. 2012

Najs Energikick

En vän till mig gjorde egna power bars och jag tyckte det var en kalasidé.
Så jag härmade :P
De blev goda och perfekta som mellanmål, eller efter träning (då bör man ta två) och
en hel del billigare än köpevarianter. Och då slipper man läskiga tillsatser!
Nästa gångs ska jag dock ha i något sött också. Jag tänker agavesirap eller nåt.
Fast de funkar hur bra som helst som de är också! :)

Power bars             6st

1 dl havregryn
1/4 dl vetegroddar
1/2 dl hackad mandel (kan säkert bytas ut mot solrosfrön)
1/2 dl pumpafrön
1/2 dl jordnötssmör
1/4 dl klippta aprikoser
1 msk kallpressad rapsolja
1 mosad banan

Sätt ugnen på 175°, blanda alla ingredienser och forma smeten till 6 små bars,
grädda i mitten av ugnen i ca 12 min. Går bra att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar