9 jan. 2012

Nyfunnen gammal kärlek

Back in town och mitt matlagningspepp ligger på topp! Det gör däremot inte ekonomin, så tills CSN behagar göra mig rik i studentmått mätt kommer det bli väldigt mycket samma-grundingredienser-mat. Inte för att det inte kan bli awesome (jag menar, det är ju MIN matlagning vi snackar om XD).
Jag har vid ett flertal tillfällen skanderat ut min kärlek till kombon citron-grädde-vitt vin. Idag upptäckte jag att vitt vin + grädde + senap = kärlek. Och tillsammans med det bästa från rotfruktsavdelningen och favvogrönisarna blev resultatet minst sagt lyckat!
Och nej, jag skryter inte. Det är dagens sanning!



Krämig vegopytt med senapstouch          
1-1½ portion (beroende på hur hungrig man är)

½ broccolistånd
en snutt paprika
½ ganska stor palsternacka
½ liten kålrot
1 morot
buljongpulver
vitt vin
en skvätt grädde
en klick senap
salt & peppar

Bryt broccolin i buketter och hacka stjälken i bitar. Vill man inte använda stjälken är det nog läge att ta hela broccolihuvudet. Lägg broccolibuketterna i en skål, häll lite olivolja över och knåda dem mjuka.

Hacka resten av ingredienserna och stek dem i pannan, tillsammans med broccolistjälkbitarna, tills de har lite lagom mycket tuggmotstånd. Skvätt i generöst med vitt vin och låt det puttra en liten stund

Häll på buljongpulver, salt och peppar och stek en liten stund till.
Blanda ut grädde med senap, mängd efter tycke och smak beroende på hur såsigt du vill att det ska vara.

Rör i gräddblandningen tills allt blir varmt. Släng i broccolin, rör om igen.

Servera med ett par smörgåsar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar