20 dec. 2011

Falafel à la Svenne

Min mamma tål inte kikärtor. Eller ja, hon mår i alla fall inte sådär hejdundrandes bra efter att hon ätit dem..
Jag älskar falafel. Falafel är gjort på kikärtor. Man skulle kunna tro att det skapas ett problem här.
ICKE!
För awsome Kotte Grön har lagt upp ett recept där kikärtorna ersätts med gula ärtor!
(Varför mamma tål gula ärtor och inte kikärtor är för övrigt ett  mysterium för mig).

Det blev hur som helst EPISKT!

Falafel à la svenne       många bullar
250 g torkade gula ärtor
Ett par matskedar fryst persilja
1-2 vitlöksklyftor
1 tsk koriander
1 tsk spiskummin
1 tsk salt
knappt 0,5 dl vatten
2 msk mjöl


Lägg ärtorna i blöt gärna ett dygn innan du ska laga din falafel. Kör alla ingredienser i en matberedare till en grynig massa. Rulla bollar och stek dem i rikligt med olja tills de blir gyllenbruna.


Till detta wingade jag ihop en sallad på babyspenat, gul- och röd paprika, rödlök, champinjoner, blomkål, riven spetskål, körsbärstomater och avokado (jag menar, varför vara blygsam!?)
Plus en vitlöksyoghurt på - ja, vitlök och naturell yoghurt (och en gnutta salt)


Awesomenessnivå: fem biljarder!




Receptet finns på denna sida











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar