20 dec. 2011

Saftigaste lussarna ever!

Jag var inne på en av mina favvobloggar i jakt på ett awesome lussebullsrecept. Jag har redan bakat en sats i år (ja, jag äter mycket lussar!) och visst blev de goda men.... Det liksom saknades det där lilla extra piffet. Som visade sig vara silken tofu. Tack Anni! TACK!


Lussebullar      24 mastodontbullar, eller fler och mindre
  • 50 g jäst
  • 125 g margarin
  • 5 dl sojamjölk
  • 250 g silken tofu
  • 1 g (två kuvert) saffran
  • 1,5 dl socker
  • ca 16-17 dl vetemjöl
Smula jästen i en bunke. Smält margarinet, tillsätt mjölken och låt det hela bli bli fingervarmt. Slå blandningen över jästen och rör runt. Blanda i övriga ingredienser och låt jäsa 45-60 min. Forma degen till önskad fason, som systrarna Voltaire skulle sagt. Låt jäsa ytterligare 45 min på plåt. Pensla med sojagrädde eller sojamjölk blandat med lite sirap. Grädda i ca 10 min i 225˚.



Som sagt, receptet snodde jag från Kotte Grön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar