15 nov. 2011

Okej, så det var söndagsmiddag hemma hos päronen för ett tag sen. De valde att äta Porterstek på Älg. Det gjorde inte jag.
Däremot mumsade jag friskt på denna GUDOMLIGA limpa. Och jag menar, kan det bli annat när basen består av blandade nötter?!

Det här är bra. Riktigt riktigt bra!


Plastmorfars Söndagstek

1 gul lök
4-5msk olja
2 vitlöksklyftor
½ liter färska champinjoner
2tsk vetemjöl
3dl vatten
4dl nötter (blanda friskt av hasselnötter, cashews och jordnötter), lite lätt hackade
3dl ströbröd
3msk soja
2msk timjan
salt&peppar

Sätt först ugnen på 200°
Hacka löken fint och fräs den i oljan tills den blir mjuk. Under tiden hackar du svampen riktigt riktigt smått (håll på å länge du orkar typ) och rör sedan i svamphacket i pannan när löken har blivit lite skönt gyllenbrun. Fräs tills svampen är mjuk och fått färg.

Strö över mjölet och rör om. I med vattnet, rör om igen och låt puttra i några minuter.
Ta bort pannan från spisen och rör i nötterna, ströbrödet (fast spara lite till panering), soja och timjan.
Salta och peppra tills det känns bra.

Lägg upp röran på ett bord/skärbräda och forma till en limpa.
Rulla den i ströbröd  och lägg den i en oljad brödform (den håller formen bättre då).
Baka i ugnen i ca 45 minuter

Ät och toknjut!





(receptet är hämtat ur boken Vego Paradiso, som finns att köpa till exempel här)

2 kommentarer:

  1. Låter toppen! Jag har faktiskt aldrig gjort vegetarisk limpa, men jag har tänkt på det massor med gånger, för det låter så otroligt gott!

    SvaraRadera
  2. Och vem är denna plastmorfar?

    SvaraRadera