27 nov. 2011

EN FETT-AWESOME PAJ

Igår var en bra dag. Jag hade besök. Det bakades lussebullar (som blev helt galet mumsiga!) och pratades helt jätte mycket. Och så gjorde vi paj. Och VILKEN PAJ det blev! Helt galet!
Så jag känner mig helt enkelt tvungen att dela med mig av det här till världen. För det var bra. Det var Rrrrrriktigt bra! :D Själva "fyllnadsgugget blev Så. Jävla. Gott! Gör det här.
GÖR DET HÄR!

EN FETT-AWESOME PAJ - uppskattningsvis 3 portioner


Gör en pajdej och ställ in den i kylen en stund. (Jag har inget recept på det eftersom det inte var jag som gjorde det, men ett annat bra recept finns här på Fullkornsfias blogg
Tänk på att det kanske blir lite mycket pajdeg. eftersom vårt recept är mindre form till. Å andra sidan är pajdeg fett nice :P

Hacka ihop valfria grönsaker.
Jag rensade kylen och tog:
broccoli
blomkål
paprika
rött äpple
morot.
Jag hade haft lök i också om inte sällskapet varit känslig mot det.

Fräs grönsakerna och häv på ordentligt med örtkryddor.
Jag använde
basilika
mejram
timjan
koriander
dragon.
Salta och peppra.

Tryck ut pajdegen i en 24cm springform, nagga med gaffel och grädda den i mitten av ugnen på 225°

Gör under tiden fyllningsguggan genom att ta
1 paket oatly mat
senap efter tycke och smak
JÄTTEGENERÖST med Dairy free Parmazano
2 rågade teskedar No Egg
Salt

Blanda ut No Egg med lite av grädden. I med resten och rör runt.
Ta ut skalet, häll i grönsakerna och avsluta med guggan. In i ugnen igen i 20 minuter och sen är det bara att äta och bli lycklig! :)






1 kommentar:

  1. Vad spännande med vegansk paj, har inte riktigt förstått hur det fungerar innan :D Måste, måste, MÅSTE testa! Och den där osten vill jag verkligen prova... Tror dock inte jag hittar den här, men jag SKA leta upp den ;)

    SvaraRadera