29 okt. 2011

Zucchinispaghetti Marinara

Äntligen får man laga mat utan att känna sig begränsad av sånna där petitesser som ekonomi!
SJÄLVKLART blev det Raw på menyn :P
Och ja, det blev mums!


Zucchinispaghetti Marinara

Zucchinispaghetti
1-2 mellanstora zucchinis (gärna så raka som möjligt)

Har du en grönsaksspiraliserare så använd den för att göra spaghettin,
annars kan du utnyttja en rivhyvel (tänk en osthyvel som muterat med ett rivjärn).
Dela zucchinin på längden så rakt som möjligt, lägg den med den platta sidan nedåt,
och hyvla längs med för en lång, fin pasta.
Lägg upp i en skål i väntan på allt annat ska bli klart.

Marinarasås
100 g soltorkade tomater
150 g körsbärstomater
1/2 planta färsk basilika
1/4 lime (pressad)

Börja med att skölja de soltorkade tomaterna i en sil för att få bort det värsta av saltet,
blötlägg dem sedan i drygt 30-60 minuter beroende på hur torra de är.
Byt vatten och skölj av dem var 10e minut. Hacka upp de blötlagda tomaterna till mindre bitar,
och skölj av dem en sista gång för att få bort salt som eventuellt kan ha gömts under vecken på tomaterna.
Skaka bort vattnet och låt rinna av.
Fyll upp blendern med hälften av körsbärstomaterna (det är bra att ha något blött längst ner),
limejuicen, de blötlagda soltorkade tomaterna och den färska basilikan.
Mixa såsen jämn, och fyll sedan på med körsbärstomater tills konsistensen känns nice.

Lägg upp allt fint på en tallrik och hugg in :P



Receptet är rå-snott (haha!) från rawfoodrecept.com

1 kommentar:

  1. Hahaha, ja, det är ju verkligen en petitess, den där ekonomin - vilka fasoner! ;)

    Du, jag ville bara tala om att du fått en award av mig i min blogg för lite sedan - du kanske har sett den, men jag tänkte bara hojta till ifall du missat den ;)Jag tar inte illa upp om du inte gillar awarder eller så, men jag vill att du ska veta att jag länkade till dig :D

    SvaraRadera